رویکرد میرزا آقا تبریزی در تلفیق سنت های نمایش ایرانی و تئاتر غربی– پروژه عملی: کارگردانی نمایشی «حکومت زمان خان بروجردی»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده سید خشایار مصطفوی
- استاد راهنما مسعود دلخواه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
میرزاآقا تبریزی، نخستین نویسنده فارسی زبان ایران است که دست به نگارش نمایشنامه می زند. تبریزی به عنوان یک روشنفکر عصر قاجار، همچون سایر روشنفکران حوزه های دیگر، برای ارتباط بهتر با مردم ناآگاه، و معرفی پدیده ایی مدرن، دست به تلفیق دو عنصر سنت و مدرنیته می زند. بدین ترتیب تبریزی در نوشتن نخستین نمایشنامه های فارسی از یک استراتژی برخوردار است که شامل تلفیق تکنیکهایی از نمایش ایرانی با تاتر غربی است که ما این استراتژی را، گفتمان تلفیق می خوانیم. منشا شناخت تبریزی از تاتر غربی، میرزا فتحعلی آخوندزاده نمایشنامه نویس ترک زبان است، تاثیرات آخوندزاده بر تبریزی به دو شاخه تقسیم می گردد، در گام نخست آخوندزاده، تبریزی را متوجه وضعیت عقب افتاده و رو به انحطاط دولت و ملت ایران می کند و در مرحله? بعد، به عنوان یک راهکار، هنر تاتر کلاسیک غرب را به تبریزی معرفی می نماید. از سوی دیگر، تبریزی در نگارش نمایشنامه هایش، از بخشی از نمایشهای ایرانی نیز سود می برد که حاوی اندیشه? جدیدند، این نمایشها که ما آنان را عامیانه و سرگرم کننده می نامیم، در چهار گونه? مهم نمایش سرگرم کننده? عصر قاجار، به نامهای بقال بازی، تخت حوضی، نقالی و خیمه شب بازی تعریف می گردند. در پردازش نمایشنامه های تبریزی در می یابیم که طرح مضامین سیاسی، بازتاب انسان معاصر و تعریف ارزشهای جدیدش و همچنین تکنیکهای تاتر روایی، داستان گویی، نمایش در نمایش، تعدد صحنه ها و فشرده سازی زمان و زبان عامیانه، همگی ریشه در یکی از چهار نوع نمایش سرگرم کننده ایرانی دارند.
منابع مشابه
میرزا آقا تبریزی و سیاست زیباشناختی
تاکنون به آثار میرزا آقا تبریزی، نمایشنامه نویس پیش گام، از دریچ? تاریخ تکاملی تئاتر ایران نگریسته شده است. اما این مقاله جنبه های روشنگرانه این متون از حیث حیات اجتماعی سال های پیش از مشروطه یادآور می شود و فراتر از آن، انقلابی بالقوه زیباشناختی را در آن می یابد. به این طریق، می کوشد در پیوندی میان جامعه شناسی و زیباشناسی بر اهمیت شناخت میان رشته ای تاکید بگذارد. تاکنون به آثار میرزا آقا تبری...
متن کاملبررسی نقش عناصر بیان نمایشی در تئاتر کودک و نوجوان با رویکرد نمایش درمانی
این مقاله به بررسی نقش عناصر بیان نمایشی در تئاتر کودک و نوجوان، با رویکرد تئاتر درمانی پرداخته است. در ابتدا تعریفی از هنر تئاتر ارائه میدهد و بعد از آن به تشریح عناصر بیان نمایشی میپردازد. سپس با توجه به اینکه تئاتر کودک و نوجوان به دلیل نوع مخاطب خاص آن از جهات بسیاری میتواند مورد بررسی قرار گیرد، به ویژگیهای این گروه سنی اشاره میکند. براین اساس مفاهیم، روشها و ساختار تئاتر کودک و نوجو...
متن کاملمیرزا آقا تبریزی و سیاست زیباشناختی
تاکنون به آثار میرزا آقا تبریزی، نمایشنامه نویس پیش گام، از دریچ? تاریخ تکاملی تئاتر ایران نگریسته شده است. اما این مقاله جنبه های روشنگرانه این متون از حیث حیات اجتماعی سال های پیش از مشروطه یادآور می شود و فراتر از آن، انقلابی بالقوه زیباشناختی را در آن می یابد. به این طریق، می کوشد در پیوندی میان جامعه شناسی و زیباشناسی بر اهمیت شناخت میان رشته ای تاکید بگذارد. تاکنون به آثار میرزا آقا تبری...
متن کاملمسئله ی تقلید و مشارکت تماشاگر در نمایش های ایرانی – پروژه عملی: کارگردانی نمایش «هنرمند گرسنگی»
میمسیس (تقلید) یکی از مفاهیم بحث انگیز در تاریخ اندیش? بشر است. این مفهوم با در نظر داشتنِ پیشینه ای که در دانش و فرهنگ غرب دارد، از چهار بُعد در نمایش های ایرانی قابل بررسی است: 1- مفهومِ «تشبّه»، قرابتِ عمیقی با برخی از مفاهیمِ سنتیِ «میمسیس» غربی دارد. تشبّه به امامان (ع)؛ تشبّه به کفار و دشمنان ائمه و تشبّه مردان به زنان؛ از مسائل مناقشه برانگیز فقهی هستند که شاهد حضورِ آن ها در تعزیه نیز هستیم. اهمیتِ...
15 صفحه اولبرشت، و بیگانه سازی در تئاتر پروژه عملی: کارگردانی نمایشی ((شبهای آوینیون))
((بیگانه سازی)) (verfremdung)، به شیوه ای اطلاق می شود که برشت در ((تئاتر روایی))اش به کار می گرفت تا از این طریق رویدادها و شخصیت ها را ((بیگانه)) جلوه بدهد. هدف از کاربرد چنین شیوه ای، ادار کردن تماشاگر به ((اندیشه)) و نشان دادن جهانی ((تغییر پذیر)) بود.اندیشه ی برشت در باب ((بیگانه سازی)) (verfremdung)، برگرفته از تفکرات و اندیشه های ((مارکس)) بود که در قالب تئوری های اقتصادی اش، ((ا...
15 صفحه اولآراء و نظریات اجرایی «پیترسلارز» در تئاتر– پروژه عملی: کارگردانی نمایش «خیانت» نوشته «هرولد پینتر»
چکیده: این پایان نامه نگاهی است به اندیشه ها و تکنیک های کارگردانی «پیتر سلارز»، کارگردان برجسته ی تئاتر نیمه ی دوّم قرن بیستم و تلاشی است برای شناخت نحوه ی نگرش وی به تئاتر و انتظاراتی که او از یک نمایش - به قول خودش - به مثابه یک عمل اجتماعی و اخلاقی دارد. فصل اوّل این پایان نامه، اختصاص دارد به کلّیاتی درباره ی «سلارز» و اندیشه هایش و نیز نظریات برخی منتقدین درباره ی او. در این فصل سعی بر آ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023